تاثیر بازی بر رشد کودک

آیا بازی کردن برای سلامت کودک شما ضروری است؟

بسیاری از والدین پس از تولد نوزاد خود، تمام انرژی، پول و وقت خود را صرف این موضوع می‌کنند تا فرزندشان به خوبی رشد کرده و در کنار سلامت فیزیکی و جسمانی، جایگاه اجتماعی خوبی نیز در آینده داشته باشد. پدرها و مادرهای بسیاری از همان بدو تولد، کودک خود را در کلاس های مختلفی مثل زبان خارجی، نقاشی، کامپیوتر و غیره ثبت نام می‌کنند و برنامه‌ی سفت و سختی برای آنها می چینند دریغ از این که تنها با این کا در حال نابود کردن شخصیت و آینده فرزند خود هستند. کودک دلبند شما برای رشد کامل و مناسب، به جای کلاس‌های مختلف و علم آموزی، احتیاج به بازی، شادی و تفریح دارد. در این بلاگ همراه ما باشید تا درباره تاثیر بازی بر رشد کودک چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی و روانی بپردازیم.

 

بازی کردن چرا برای کودکان اهمیت دارد

 

در این خصوص یعنی تاثیر بازی بر کودکان تحقیقات بسیار گسترده‌ای حتی در کشور خودمان صورت گرفته است. نتایج تمام این تحقیق و بررسی‌ها چیزی جز این نبوده که کودکان برای رشد هرچه بهتر نیاز به بازی و تفریح دارند. کودکان در سنین پایین دغدغه‌ای ندارند و باید از ثانیه به ثانیه‌ی زندگی خود بیشترین لذت و بهره را ببرند. فرایندی همچون بازی کردن آن هم بازی با دیگران و هم سن و سالان باعث افزایش مهات‌های شناختی و هوش اجتماعی کودک می‌شود. 

 

افرادی که در زمان کودکی خود به قدر کفایت بازی نکرده و در کنار دوستان خود مشغول به تفریح و سرگرمی نبودند در آینده افرادی درونگرا، منزوی و حتی جامعه گریز شده‌اند که این امر باعث پیدایش اختلالات روانی‌ای همچون افسردگی شده است. بسیاری از محققان و نظریه پردازان حوزه سلامت کودک بر این باورند که، کودکان اگر در سنین پایین خود بازی نکرده باشند، در آینده با زندگی خود بازی خواهند کرد.

بازی کردن چرا برای کودککان اهمیت دارد

بازی کردن برای کودکان چه فایده‌ای دارد؟

رشد بیشتر مغز و تحریک سلول های عصبی

بازی کردن میتواند باعث قرار گرفتن کودک در فضا، شرایط و موقعیت های کاملا جدیدی شود و به همین واسطه با ضروریات زندگی بهتری آشنا شده و با سرعت بیشتری به کسب تجربیات بپردازد. مغز انسان از میلیارد ها میلیارد سلول عصبی ساخته شده که با کسب تجربیات و حل مسائل جدید، پل های ارتباطی جدیدی بین این سلول های عصبی به وجود می‌آِید. هرچه تعداد پل ها بین سیناپسی مغز انسان افزایش پیدا کند، این اطلاعات و تجربه های به دست آمده به صورت بنیادین تری در مغز ذخیره شده و تا سالیان سال برای فرد قابل استاناد و استفاده خواهند بود. یکی از راه های افزایش پل های سیناپسی قرار گرفتن فرد در موقعیت و شرایط جدید است که انجام دادن انواع بازی های فکری، حرکتی، انفرادی و گروهی می‌باشد.

 

 ارتقا سطح مهارت های کلامی و ارتباطی کودک

در پژوهش ها و تحقیقات بسیاری که در ارتباط با تاثیر بازی بر زندگی کودک انجام شده، یکی از مهمترین نتایجی که همواره به دست آمده افزایش قدرت ارتباط گیری و سخن گفتن کودک بوده است. در یکی از این تحقیقات نشان داده شده است که اگر مادر کودک یک اسباب بازی خاص را انتخاب کرده و برای آن اسم بگذارد و با آن در بازی کودک مشارکت کند، کودک بعد از 3 ماه کودک توان برقراری ارتباط کلامی بیشتر و بهتری نسبت به همسن و سالان خود خواهد داشت. 

همانطور که شاید خود شما هم تجربه کرده باشید، کودکان در مهدکودک همواره در حال آموزش و کسب تجربه های جدید در غالب بازی های مختلف علی الخصوص بازی های نمایشی هستند. در تحقیق دیگری نشان داده شده است که شرکت کردن کودک در بازی های گروهی ای مثل بازی های مهدکودک سبب میشود که کودک عملکرد بهتری در مهارت های کلامی و ارتباطی داشته باشد

 

تاثیر بازی بر کودک چیست و چگونه خود را نشان می دهد

 

انجام بسیاری از بازی‌ها توسط کودکان سبب انسجام فکری و نظم پیدا کردن مسائل در ذهن آنها خواهد شد. یکی از مهمترین مسائلی که در بزرگسالی به آن احتیاج پیدا می‌کنیم و در کودکی با بازی کردن می‌توانیم به دست آوریم، تمرکز است. انجام بازی‌هایی که ذهن کودک را به خود درگیر می‌کنند، مثل پازل و جورچین، سبب افزایش قدرت تمرکز کودک شده که همین امر در آینده در مسائلی همچون کار و تحصیل بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

همانطور که پیشتر گفتیم کودکان باید با هم سن و سالان خود نیز ارتباط بگیرند و چه راهی بهتر از بازی کردن با آنها؟ حضور کودک شما در جمع کودکان دوست و همسایه و یا حتی هم مدرسه‌ای، باعث یادگیری کار تیمی شده و به جای ایجاد حس جمع گریزی باعث القای جمع گرایی در ذهن او خواهد شد. شرکت در بازی‌های گروهی به کودک شما این اجازه را خواهد داد تا ارتباطات اجتماعی خود را گسترده تر کرده، با دیگران بهتر و راحت‌تر ارتباط گرفته و قانونمندی و مسئولیت پذیری را از سنین ابتدایی زندگی فرا گیرد.

 

هنگامی که کودک برای خود و تنهایی مشغول به بازی است، به تنهایی برای خود هر قانونی که دوست دارد را وضع می‌کند اما در هنگام حضور در جمع و شرکت در بازی های گروهی، او موظف است تا از یک قانون واحد پیروی کرده و همین امر نظم و انضباط را نیز رفته رفته به او آموزش می‌دهد.

تاثیر بازی بر کودک چیست و چگونه خود را نشان می دهد

نکته جالب دیگری که در ارتباط با بازی های گروهی وجود دارد این است که در صورت شکست تیمی که کودک شما در آن حضور داشته، هم تیمی ها سعی بر آن خواهند کرد که به یکدیگر دلداری داده و دوست هم تیمی خود را که احساس ناراحتی می‌کند آرام کنند. همین امر موجب شکل گیری احساس همدلی  در فرزند شما شده و این باخت به او و دوستانش خواهد آموخت که برای کسب پیروزی و موفقیت باید بیشتر تلاش کنند.

 

آیا میدانستید که خواندن کتاب برای نوزاد باعث افزایش ضریب هوشی او می‎شود؟ این بلاگ را از دست ندهید.

آیا بازی های رایانه ای نیز برای کودکان مناسب هستند

 

در سالیان پیش گفته می‌شد که انجام بازی‌های رایانه‌ای سبب پرخاشگر شدن کودکان می‌شود اما نباید این حقیقت را نادیده گرفت که با گسترش روز افزون تکنولوژِی، صنعت بازی‌های ویدیویی در حال بزرگ‌تر و فراگیرتر شدن است. از طرف دیگر با همه گیر شدن این صنعت و افزایش سودآوری آن، شرکت‌های ساخت بازی‌های ویدیویی سعی بر آن کردند تا جامعه هدف خود را بزرگتر کرده و با ساخت بازی‌های مناسب سنین پایین‌تر، کودکان را نیز وارد دنیای خود کنند.

 

در سال‌های اخیر نظارت‌های بسیار شدیدی بر این صنعت و تاثیر آن بر زندگی و رفتارهای کودکان شده است. به همین خاطر اکنون شما می‌توانید با خیالی راحت‌تر به فرزند خود اجازه انجام بازی‌های ویدیویی را بدهید. در بازار امروزه، سبک‌های مختلفی از ویدیو گیم وجود دارد که خیلی از آنها نه تنها باعث افزایش خشونت در کودکان نشده، بلکه سبب افزایش میزان دقت و رشد هرچه بهتر سیستم عصبی مرکزی آنها می‌شود.

آیا بازی های رایانه ای نیز برای کودکان مناسب هستند

بازی های داستان محور خود می‌توانند سبب آشنایی بیشتر کودک شما با دنیای بیرون شده و حتی از سنین کمتر، ذوق و استعداد آنها را در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژِی، هنر، نویسندگی، بازیگری و … شکوفا کنند. به همین دلیل بهتر است که شما والدین محترم اجازه انجام بازی های ویدیویی را به کودک خود بدهید اما در عین حال بر این کار نظارت داشته و مراقبشان باشید.

 

در انتهای این بخش توصیه میکنم بلاگ روش های از بین بردن ترس از شب در کودک را حتما مطالعه فرمایید.

 

سخن پایانی

 

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با اهمیت و تاثیر بازی بر رشد کودک عزیزتان آشنا کنیم. همانطوری که در این نوشته بیان کردیم، بازی سبب افزایش قدرت شناخت، درک محیطی، مسئولیت پذیری، هوش اجتماعی و ارتباط گیری کودک شما خواهد شد. پس بهتر است تا به جای سختگیری‌های بی‌مورد، به کودک خود اجازه‌ی شادی و آزاد بودن بدهید تا از لحظه لحظه‌ی کودکی خود نهایت استفاده را ببرد. شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع اسباب بازی مناسب کودک و نوزاد عزیز خود به صفحه عروسک در وبسایت الا مراجعه کنید.

 

مطلب های تصادفی